mandag 3. desember 2012

SNART JUL

Da var det advent igjen!
Ei koselig tid, med mye styr også.
Gaver skal handles, huset skal pyntes, kaker skal bakes.

Er ferdig med mye, men mangler endel ennå.
Huset er langt fra ferdig, men stjerna og lysestakene er på plass.

Av kaker så mangler jeg kransekaker og muligens brune pinner (hvis jeg gidder å lage det)

Men denne jula blir veldig spesiell også.

Tankene går tilbake til de siste ukene før jul i fjor.
Vi satt hos pappa på Hå sykeheim. 
For å være ærlig, så hadde vi ei fin tid også, samtidig som vi visste at dette var de siste dagene/timene vi hadde med vår kjære pappa.
Forholdet mellom oss søsken og som familie blei bedre (syns jeg).
Vi satt på natta på pappas rom å planla hans begravelse, før han var død.
Vi kunne både le og gråte sammen.
Selv om vi visste hva som ventet.

Pappa døde 22.desember. Jeg var ikke der, men jeg fikk sagt hade til pappa før jeg reiste tilbake til Tonstad. Så jeg hadde ikkje det behovet for å sitte hos han i det han døde. For noen vil nok dette virke rart, men det er meg!!!

Jula var jeg her på Tonstad, men tankene gikk til mamma og resten av familien hjemme på jæren.

I år skal jeg, Erling og Ernst hjem til mamma å feire jul. Sunniva og Robin skal feire jul hos deres mamma i Kongsberg.
 Vet egentlig ikke om jeg gleder eller gruer meg. Er nok en god blanding. Skal bli deilig å komme hjem å være sammen med familien, men rart at ikke pappa vil være der.

Det er veldig rart å stå på kjøkkenet å lage julekaker. Har da med meg pc'n og hører på julemusikk.
Hele tiden kommer Deilig er jorden...
Da bryter jeg nesten sammen å må bare grine litt.
Den minner alt for mye om pappa.
Vi sang den i begravelsen hans. Så den er spesiell

Deilig er jorden

Deilig er jorden,
prektig er Guds himmel,
skjønn er sjelenes pilgrimsgang.
Gjennom de fagre
riker på jorden
går vi til paradis med sang.

Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slekt skal følge slekters gang.
Aldri forstummer
tonen fra himlen
i sjelens glade pilgrimssang.

Englene sang den,
først for markens hyrder;
skjønt fra sjel til sjel det lød.
Fred over jorden,
menneske fryd deg.
Oss er en evig Frelser født

1 kommentar:

Monsoon sa...

Du må ikke skrive sånt!! Nå griner jo jeg da... God klem til deg min kjære. Det blir nok en spesiell jul ja, men du har en familien du er nær, og som det er lov å gråte med hvis man kjenner på det... Eilen xxx